Pranešk naujieną! Tel. 8 616 51 718. El. paštas info@alytusplius.lt |
Klausimų kelia (ne)mokamos sveikatos priežiūros paslaugos
Nors absoliuti dauguma Lietuvos gyventojų turi teisę gauti nemokamą sveikatos priežiūrą, vis dėlto kartais šalies gydymo įstaigose tenka atverti piniginę. Neretai dėl to kyla įvairiausių klausimų ir nesusipratimų. Tarptautinės žmogaus teisių dienos proga ligonių kasos primena apie teisę į nemokamą sveikatos priežiūrą ir paaiškina, kada už paslaugas gali tekti mokėti.
Kada paslaugos nemokamos?
„Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigose teikiamos tiek nemokamos, tiek mokamos paslaugos. Žmogus, norintis gauti nemokamas sveikatos priežiūros paslaugas, turi būti draustas privalomuoju sveikatos draudimu ir pasirinkti įstaigą, dėl tų paslaugų sudariusią sutartį su teritorine ligonių kasa“, – primena Kauno teritorinės ligonių kasos (TLK) Kontrolės skyriaus vedėja Liucija Kalkauskienė. Vis dėlto kartais už atliktas paslaugas, procedūras, gydymui reikiamas medžiagas gali tekti susimokėti.
Mokėti tenka šiais atvejais:
- Jei norima gauti gydytojo specialisto konsultaciją be siuntimo. Išskyrus kelis atvejus, kai siuntimo nereikia, pavyzdžiui, kreipiantis į gydytoją dermatovenerologą ar tuomet, jei į tą patį specialistą dėl tos pačios priežasties kreipiamasi pakartotinai.
- Kai savo iniciatyva pasirenkama papildomų paslaugų ar procedūrų.
- Jei pasirenkamos mokamos paslaugos, įrašytos į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą mokamų sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą. Pavyzdžiui, mokėti reikia už kosmetinės chirurgijos operacijas ir kosmetologines procedūras, akupunktūrą ir manualinę terapiją, sveikatos tikrinimą norint įsigyti ginklą, gauti vairuotojo pažymėjimą ir kt.
- Kai pasirenkamos brangiau kainuojančios paslaugos, medžiagos, procedūros, nei kompensuojamos ligonių kasų. Tokiu atveju reikia padengti kainų skirtumą.
Apie priemokas turi informuoti tinkamai
Jei sveikatos priežiūros įstaigoje, sudariusioje sutartį su ligonių kasomis, paciento, kuris apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu, prašoma sumokėti už paslaugas, pirmiausia jam turi būti išaiškinta, kodėl to reikalaujama. „Gydymo įstaiga pacientui turi suteikti visą reikalingą informaciją ir paaiškinti, kodėl, už ką ir kiek jis turės mokėti“, – sako L. Kalkauskienė.
Jeigu pacientas pasirenka mokamą ar iš dalies mokamą paslaugą, visa tai turi būti įrašyta ir patvirtinta tiek gydytojo, tiek paciento parašu medicinos dokumentuose. Už paslaugą mokama gydymo įstaigos kasoje, turi būti išduodamas čekis.
Kauno TLK Kontrolės skyriaus vedėja pabrėžia, kad mokamos paslaugos, suteiktos nesilaikant šių reikalavimų, laikomos neteisėtai apmokėtomis. Už jas gautos lėšos privalo būti grąžintos pacientui.
Svarbu žinoti, kad sutikimą mokėti už gydymo paslaugas ar tyrimus patvirtinęs parašu, pacientas teisės iš gydymo įstaigos reikalauti atlyginti patirtus nuostolius nebeturi.
Jeigu neaišku, kodėl reikėjo susimokėti
„Yra situacijų, kai už atliktas paslaugas, procedūras, gydymui reikiamas medžiagas tenka susimokėti ir pacientui neaišku, kodėl jis privalėjo tą padaryti, – pasakoja specialistė. – Tais atvejais, kai iškyla neaiškumų dėl mokėjimo už sveikatos priežiūros paslaugas, vaistus ar medicinos pagalbos priemones teisėtumo, pacientas pirmiausia turėtų raštu kreiptis į gydymo įstaigos administraciją ir gauti paaiškinimą. Jeigu žmogus vis tiek nesutinka su priemoka ar procesas komplikuojasi, gali kreiptis į teritorinę ligonių kasą su gydymo įstaigos atsakymu arba patvirtinimu, kad į ją buvo kreiptasi, bet atsakymo nesulaukta.“
Pateikti skundą asmens sveiktos priežiūros įstaigai pacientas gali ne vėliau kaip per vienus metus, kai sužino apie pažeidimą, bet ne vėliau kaip per trejus metus nuo pažeidimo padarymo dienos.
Patariama pasikonsultuoti iš anksto
L. Kalkauskienė akcentuoja, kad klausimus, susijusius su mokamomis paslaugomis, pirmiausia reikėtų išsiaiškinti gydymo įstaigoje. Jeigu pateikti atsakymai ar argumentai neįtikina, nereikia skubėti mokėti už paslaugas ar medicinos priemones. Tokiu atveju patartina pasikonsultuoti su gyvenamosios vietos teritorinės ligonių kasos gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotojais. Taip pat galima kreiptis bendruoju ligonių kasų informacijos telefonu +370 5 232 2222 arba el. paštu info@vlk.lt.